7. marraskuuta 2007

Muuttorutiineja kohdemaassa: puhelinliittymä

Ikävä kyllä maata ei voi vaihtaa aivan yhtä helposti kuin osoitetta. Asumme tällä hetkellä Alycian vanhempien maatilalla Canberran kupeessa Queanbeyanissa. Kävimme maanantaina katsomassa uutta asuntoamme, joka oli aika upea. Toisaalta sen on parempi ollakin upea, sillä lähellä keskustaa asumisesta saa täällä maksaa itsensä kipeäksi. Tämäkin asunto tulee maksamaan noin tuhat euroa per kuukausi. Pistää miettimään, että töitä voisi alkaa pikku hiljaa etsimään :)

Aivan ensimmäinen askel kotiutumisessa oli kuitenkin hankkia paikallinen puhelinliittymä, ja kyllä sen hankkiminen tuottikin tuskaa. Käytin ensin muutaman tunnin vertaillen erilaisia tarjolla olevia liittymiä. Päädyin Telstran (paikallinen Sonera) prepaid-liittymään, joka oli suunnilleen ainoa liittymä, jonka avulla on mahdollistaa maksaa alle 20 euroa kuukaudessa liittymästä. Suurin osa liittymistä pakottaa käyttämään ainakin 40 euroa kuukaudessa. Liittymien hinnoittelu ja markkinointi on tehty täällä niin sekavaksi, että se ansaitsee oman artikkelinsa toivottavasti lähitulevaisuudessa.

Prepaid-liittymän ostaminen olikin jo taas oma seikkailunsa. Lähimmän kauppakeskuksen Telstra-myymälä oli suljettu tietokonevian vuoksi lounaaseen asti, tosin kello oli jo kaksi iltapäivällä, kun luimme tätä viestiä myymälän lukitusta ovesta. Saman myymälän vieressä oleva kännykkäkauppa ei pystynyt myymään liittymää, koska heidän kassajärjestelmänsä ei tunnistanut kyseistä myyjän kädessä ollutta tuotetta. Lähellä sijainneen elektroniikkaliikkeen myyjä pyysi minulta passia liittymän ostamiseen. Lopulta löysimme liittymäpaketin Target-myymälästä (paikallinen Tokmanni), josta sen sai mukaan pelkällä käteisellä.

Tässä vaiheessa minulla oli siis käsissäni jo fyysinen sim-kortti. Enää se täytyi vain aktivoida. Aktivoinnin voi onneksi hoitaa kätevästi suoraan webissä. Kaikki meni hyvin niin pitkään, kunnes oli aika antaa osoitteeni. Ikävä kyllä Telstran järjestelmät eivät tunnistaneet maatilan osoitetta oikeaksi, joten jouduin soittamaan asiakaspalveluun, jonka kautta mitkä tahansa tiedot menevät vaivattomasti läpi. Pian olikin jo mahdollista tehdä puheluita uudella liittymälläni, jonka numero on muuten +61439011776.

Liittymää voi myös ladata kätevästi netissä, tosin nettipalveluunkin piti erikseen rekisteröityä. Sain hoidettua rekisteröinnin alta viikossa yksinkertaisen lomakkeen avulla. Prosessia hidasti se, että kyseinen lomake heitti joka päivä erilaisen virheen tätä päivää lukuun ottamatta. Yhtä kaikki, nyt minulla on liittymä, joka vaikuttaa toimivan :)

Parin tunnin päästä pitäisikin sitten ajaa kaupunkiin noutamaan Alycia töistä, ja kirjoittamaan uuden asunnon vuokrasopimus. Minulla on hyvät tutinat siitä, että vuokrasopimuksen kirjoittamisesta tulee aihetta uuteen viestiin :)

Ei kommentteja: