19. elokuuta 2008

Työtilanne

Olen nyt etsimässä vakituista työpaikkaa kolmatta viikkoa, ja tähän mennessä olen löytänyt yhden potentiaalisen työpaikan per viikko. Pienenä hallintokaupunkina Canberrassa ei ole kovin montaa IT-alan työpaikkaa, joihin ei vaadita joko pysyvää asumislupaa, kansalaisuutta tai korkeaa turvallisuusluokitusta. Jäljelle jääneistä kahdesta paikasta toisen haku pistettiin jäihin, ja toinen paikka oli valtion tarjoama, joten siellä suositaan vahvasti omia kansalaisia.

Tilanne kuitenkin muuttui hieman viime viikonloppuna. Lueskelin lisää viisumeista, ja selvisi ensinnäkin, että jos haen viisumia parisuhteen perusteella, minulle myönnetään nykyiseen viisumiini automaattisesti jatkoaikaa uuden viisumin käsittelyn ajaksi. Toisekseen vaikuttaa siltä, että tulen täyttämään parisuhdeviisumin vaatimukset ennen nykyisen viisumini loppumista. Täten minun ei tarvitse enää vaatia tulevaa työnantajaani sponsoroimaan minulle erillistä viisumia. Samalla voin alkaa hakemaan myös määräaikaisia työsuhteita.

Määräaikainen työsuhde olisi hyvä siinä mielessä, että Alycia haluaisi muuttaa toiseen kaupunkiin puolen vuoden kuluttua. En voi kun yhtyä hänen mielipiteeseen, mutta toisaalta hän on juuri aloittanut työt uudessa työpaikassa, jossa hän on viihtynyt erittäin hyvin. Lisäksi hänen koulutuksen (aboriginaalitieteet) työpaikat ovat keskittyneet vahvasti Canberraan. Olemme siis tilanteessa, jossa hänen työmahdollisuudet heikkenevät Canberrasta poistuttaessa, kun minun työmahdollisuudet taas paranevat. Salomonin tuomio olisi varmaan sijoittaa meidät puoliväliin Canberraa ja Sydneyä, mutta maalla jäisimme molemmat työttömiksi. Pitää siis yrittää löytää jokin toinen kompromissi.

Ei kommentteja: